2023-01-04

Identitetsbuffén i livet

Har precis upptäckt att livet är en identitetsbuffé där vi själva väljer vem vi vill vara. 

En onsdag i mellandagarna var jag inbjuden att spela brädrollspel med ett par bekanta. Dungeons and Dragons. Jag gjorde min karaktärs identitet med tillhörande "karaktärsblad", som borde heta identitetsblad. På det bladet står min karaktärs egenskaper, dels i text men även i siffror i olika kategorier. Det bladet med påhittade egenskaper bestämmer hur min karaktär agerar och reagerar, vilket påverkar historiens utveckling. Den är en grund för mig att spela en roll, att anta en fiktiv identitet som styr min karaktär. Vänta nu, jag känner igen det här! Oj, vilket sammanträffande.  

Under julen har jag läst boken 1% metoden "Atomic habits" av James Clear. Inte bara läst faktiskt, jag har predikat den också. Läst om och lyssnat som ljudbok. Den är fantastisk. Jag läser om den igen nu. I ett kapitel berättar författaren om grundreglerna för att skapa goda och nya vanor. Det absolut grundläggande för att åstadkomma förändring är. Håll i dig nu! Jag tappade hakan. Grunden är din identitet, vad du anser dig vara och hur en sån person agerar och reagerar. Om du börjar med din identitet kommer du lättare förändra dina vanor, din karaktär. 

Ett bra exempel:
Två som vill sluta röka erbjuds en cigarett. Den första svarar: "nej tack, jag försöker sluta" och den andra "nej tack, jag röker inte". 
Den första har en identitet som rökare som försöker sluta. Den andra har ändrat sin identitet till att vara en person som inte röker, och agerar utifrån hur en person som inte röker skulle agera. 


Det är så omvälvande syn på ens egna identitet. Kan jag välja den? Är det en buffé?! Jag blir nästan arg att jag inte förstått det tidigare. Jag sitter med pennan i mitt livs rollspel. Jag skapar en identitet som jag kan göra val utifrån, bygga min karaktär på. Jag ser plötsligt vilka som skrivit saker i mitt karaktärsblad. Saker som borde suddas, som inte stämmer med den jag vill vara. 

I rollspelet är jag en munk av hobsläkte som heter Levaxin Ballator. Det finns fyra A4 med information om Levaxins liv, bakgrund, filosofi, personlighet. Bra och dåliga saker. 

I verkliga livets rollspel har jag inget fysiskt blad, det borde jag ha. Vissa saker ska suddas ut, andra skrivas in. Det är ju fritt fram att se sig som något annat än det man trott sig vara. 


Jag kan varmt rekommendera rollspel och boken 1% metoden. Bokens intro är rätt trökigt, intressant men inget att läsa om flera gånger. Senare kapitel med mer handfasta råd är bättre, intressanta, handfasta och givande. Sånt som krävs att läsas om, förstås och implementeras. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar