2011-01-25

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit

Har drabbats av någon sorts publicistångest/prestationsångest. Allt jag lagt ut på sistone känns som skit. Nu har jag funnit bot och bättring.

--Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit--

Visst ser det bra ut!?

Har stött på den här knepiga och oförståeliga frasen ett par gånger. Alltid undrat vad det är frågan om, vad som menas med den. Så idag när jag sitter och slösurfar, ser jag den - Lorem ipsum. Vet att jag sökt på wikipedia, om Lorem Ipsum, för något år sedan. Utan att det fanns något svar. Men i år gick det bättre.
Det betyder inget egentligen, det är bara text som ser extra mycket ut som text. Boktryckare, layout-folk och sådana som gjorde Microsoft-word typsnitten använder det. Bara för att se hur ett typsnitt ser ut när det är en text av bokstäverna.

Så jag tänkte, kommer jag inte på något av värde att skriva om kan jag ju bara skriva en text som är extra lik en text. En Lorem Ipsum. Det gick sådär, rubriken blev ju en Lorem Ipsum av rang. Resten är text som inte ser lika mycket ut som text som Lorem Ipsum gör.

Så är det så att hela frasen "Lorem Ipsum" betyder något egentligen: "Det finns ingen som älskar smärtan i sig, som söker den och vill ha den, just eftersom det är smärta." Jahaja, där ser man. Fast Google translate säger att det betyder typ "Hej världen, kärlek är att få elit".

Sen finns det en svensk Lorem Ipsum: "Träutensilierna i ett tryckeri äro ingalunda..." Vad det betyder har jag ingen aning om, för det vet inte Wikipedia nåt om heller.

Så vare med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar