2021-01-06

Kraftig och uthängd i tabell och diagram

Tror nog det skrivits om den gången det svart på vitt bevisades att det var något fel, på mig. En plansch på en vägg. Alla elever i två klasser var med. 

Vi övade på att göra diagram utifrån en tabell. 

I tabellen hade vi skrivit hur långa vi var. I nästa kolumn hur mycket vi vägde. Carro, Micka och jag var längst. Det framgick tydligt redan i tabellen. Jag var tyngst, det framgick också rätt tydligt i tabellen.

Sen blev det ett diagram. Ofantligt tydligt sätt att redovisa data. Mitt namn vilade lite över y-axelns tänkta maxvärde. Magnus väger lika mycket som tre Ellen kunde man utläsa, fan i mig uppfatta på ren känsla. Stapeln var ju tre gånger högre. 

Vilken skitlärare. 

Runt 20 år senare träffar jag samma lärare igen.
- Kul att du hitta något som du trivs med, att bli bonde sådär! Jag minna att du inte kom så bra överens med multiplikationstabellen"

Jag har sedan dess varit så jävla kränkt. Med rätta? I hennes ögon är jag ju bara fet och dum. Baserat på två läsår i mellanstadiet.

Jag har nu skickat mina slutbetyg till henne samt utdrag ur min sjukjournal där jag beskrivs som "kraftig". Skoja. Jag hoppas bara att ingen mattelärare någonsin får samma dumma idé. Och försöker själv tänka på om jag  baserar min bild av olika människor på vääääldigt gamla meriter. Dock har jag lite samma fördom om bönder pga en Facebookgrupp som heter "Lantbrukaren". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar