2023-08-06

Att vara produktiv som en gödselspridare

Läste igenom min förra text, den var lite konstig och svårläst nu när jag fått lite distans. Men det var något, det var en spänd båge, ett försök. 

Eller såhär, vi lägger upp det som ett styrelsemöte i mitt kreativa liv. 


PROTOKOLL
Mötes öppnas av Magnus en söndsagsmorgon.
Närvarande är Magnus. 

Dagordningen nedan godkännes: 

1. Förslag att producera som en gödselspridare. 

2. Förslag att starta en pod som ska heta ärtbaljan. 

3. Förslag att skriva en bok med och om ord som inte finns. 

Punkt 1. 
Magnus anför att: Det har kommit till kännedom och kunskap att Bach och Beethoven blivit två av världens största kompositörer till stor del beroende på att de har två av de största produktionerna av kompositioner. Källan är någon pod som heter Rethinking med Adam Grant. Magnus agrala uppväxt drar liknelsen mellan Bach, Beethoven och en gödselspridare. 

En gödselspridare kastar ur sig en massa skit, onekligen produktiv. Skiten  får saker att växa, men inte gro. Här i anförandet inser Magnus att det inte håller riktigt. Engagemanget falnar, självförtroendet sjunker, tvivel gror. Texten markeras, raderas. 

Mötet avbryts. 

---- 
BRYT. PAUS. 
Det är precis det här det handlar om, att låta skiten komma, att lita på att många försök leder någonstans. att inte styras av att det "kan vara för dåligt". Att någon skulle kunna döma oss för att vi försöker med något. 
Men det är ju trist med all dynga som någon oengagerad person fyller internet med. Viss talang underlättar. 

Fast jag hade ju jublat om någon talanglös granne skrev om att vara produktiv som en gödselspridare. Det hade ju sporrat mig att också göra det. Inspirerat, sänkt ribban för vad som är normalt att göra. Att ha en blogg borde bli allmängods, kreativa projekt normen, då hade jag trivts bättre här. 

Jag har inte rättat eller fixat med texten ovan, den är som den är, en klick bajs från en gödselspridare som tappat tron på sin liknelse men ökat tron på att publicera är viktigare än att polera. 

Man kan inte polera skit, men publicera går ju bra. Ducka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar