2011-01-30

Skogslängtan

Slås jag av min längtan till skogs. Dels för att känna känslan av att fälla ett träd. Dels för att jag inte varit i våran skog sen i höstas. Men mest för att jag vill fika i skogen. Inte knata ut och finna en stubbe där man kan sitta och bälga i sig kaffe i väntan på en lämplig älg att dräpa. Nej det ska vara en fika som man har jobbat och gjort rätt för.

En fika som man tar efter några timmars slit med stockar, motorsåg och vajrar i den knädjupa snön. Trött och blöt slå sig ner på en stock, göra en brasa, bli bjuden på bullar och skorpor av morbror Thure. Snörvla och dricka kaffet om vartannat. Höra ljudet av elden, känna den fuktiga vårluften lukta rök och koda. Se hur en lätt dimma stiger från byxorna av värmen ifrån brasan. Fundera på om det är dags att slipa kedjan snart.

Bättre än julafton och födelsedag tillsammans är det. Men det blir inte nu till helgen, kanske nästa. Den helgen fyller jag år, tänk att fika i skogen och ha födelsedag samtidigt. Det vore något de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar