2013-07-14

En om dagen, vissa dagar

En osäker prognos sa att det skulle produceras ett inlägg om dagen. Det blev lika lite av det som mitt bastubygge i källarn. All denna karaktär och självdisciplin.

Att bara ta tag och göra.
Jag läser en bok som heter Från Platon till kriget mot terrorismen. Den handlar om Platon och gänget nu till en början, om jag drar en snabb slutsats utifrån namnet kommer den sluta med kriget mot terrorismen. Bokens syfte är väl att förse läsaren med någon sorts översikt över vårat samhälles framväxt genom historien. Vem var Platon liksom.

Ja, alla gamla greker har kass kvinnosyn och slavar som en självklarhet som gemensam nämnare. Annars i stora drag:  Sokrates tyckte och tänkte. Sokrates lärde upp Platon i att tycka och tänka. Sokrates avrättades för att han tyckte och tänkte. Platon blev arg och lärde upp Aristoteles i att tycka och tänka.  Aristoteles lärde upp Alexander den store, som blev stor.  Cato hatade en stad i Marocko.


Nu är då tanken att jag alltså ska lära av dessa snubbar. Känner du doften av storhetsvansinne?

"Platon, Sokrates, Magnus och Aristoteles. Utan inbördes ordning. Man tävlar bara mot sig själv" - Tweet af mig



Hur som, i boken pratar de bland annat om vad som skiljer den fria mannen  (läs en människa värd vatten) från, ja resten. Det finns en klar hint om att självdisciplin är grejen. Jag håller med. Självdisciplin är avundsvärt om man vill få saker gjorda. Oavsett.

Nu ska jag göra tusen sit-ups.

ha.







1 kommentar: